Waarom toch netwerkmarketing

Voor mij was netwerkmarketing een onbekend fenomeen tot 8 jaar geleden. Bij toeval kwam ik ermee in aanraking en ik heb niet kunnen weten dat dit “life-changing” voor mij zou zijn. Inmiddels ben ik van leergierige leerling gegroeid tot een netwerkmarketing expert binnen het concept waarmee ik werk.

Wat maakt netwerkmarketing nu zo bijzonder en anders dan alle andere businessmodellen? Laat ik het uitleggen aan de hand van mijn persoonlijke ervaring. Voor mij is het mijn hoofdinkomstenbron en werk ik iedere dag aan groei van mijn netwerk. Het betekent vooral onafhankelijkheid (ook financieel) en vrijheid! Dat waren de 2 belangrijkste zaken waar ik over droomde. Ik realiseerde mij  dat ik een andere keuze moest maken om mijn dromen te realiseren. Met netwerkmarketing is dat gelukt en heb ik na 32 jaar mijn retail bedrijven verkocht.

Ik ben altijd ondernemer geweest maar dat is niet noodzakelijk om succesvol te worden in netwerkmarketing. Je moet wel ‘open staan’ voor ondernemende activiteiten en kansen herkennen. Dat laatste heb ik gezien toen ik dus 8 jaar geleden met netwerkmarketing in aanraking kwam. De eye-opener die ik zag was dat ik volledig vrij kon worden door andere mensen succesvol te helpen worden via netwerkmarketing door kopers aan verkopers te verbinden. Niet letterlijk, maar door het meehelpen opzetten van een wereldwijd shoppingnetwerk waarbij er voor iedereen een ‘win’ situatie is. Dat klinkt misschien als onmogelijk en roept direct vragen op. Logisch, dat had ik ook en is direct de valkuil; “eerst alles willen weten over hoe en wat precies, nog eens kijken, denken, lezen, overleggen, googlen, vragen, vragen, vragen…..”. En dat terwijl je gevoel zegt: dit is een geweldig businessmodel! Als je eerst “alles” wil weten voordat je gaat starten is de kans heel groot dat je niet start en je veel tijd verliest. Succesvol zakenman Richard Branson heeft een mooie quote hierover: “If somebody offers you an amazing opportunity but you are not sure you can do it, say yes – then learn how to do it later.

Inmiddels heb ik heel veel geleerd over netwerkmarketing en er zijn heel veel mogelijkheden om getraind te worden. Binnen mijn netwerkmarketing bedrijf hebben we de grootste trainers op dit gebied die je maar kan bedenken en staat voor iedereen ter beschikking die actief is. Om een succesvol netwerk te bouwen dien je wel zelf in actie te komen en moet je duplicatie op gang zien te krijgen. Dit is nu net het punt waarom 97% van de netwerk marketeers niet echt succesvol worden. Ze weten niet hoe het werkt, ze doen maar wat met als eindresultaat dat het een grote teleurstelling wordt en afhaken. Ik weet uit ervaring hoe je duplicatie wel voor elkaar krijgt: het hebben van een systeem! Dat klinkt logisch maar de praktijk leert dat bijna niemand dat heeft. En als je dan zelf een systeem bedacht hebt moet het ook nog eens weer te dupliceren zijn naar je teamleden. Dat is niet eenvoudig kan ik zeggen als je dat professioneel wil doen. Maar netwerkmarketing is ook serieuze business als je groot wil en kan denken.

Het netwerkmarketing bedrijf waar je mee samen werkt is de belangrijkste basis. Er zijn vele honderden, duizenden netwerkmarketing concepten te vinden over de hele wereld. Daar worden mensen succesvol mee, maar zeker niet allemaal. Dat klopt en hoor ik natuurlijk ook. Het is dan goed om te weten waarom het niet lukt; is het geen goed bedrijf of heeft de marketeer niet de juiste acties ondernomen? Ik heb wel geleerd dat je op feiten af moet gaan en niet op alle informatie die je op internet of andere social media kanalen tegenkomt. Je weet gewoonweg niet wat wel waar is en wat niet. Onderzoek het bedrijf waarmee je wil gaan samenwerken en de volgende criteria zou je in je gedachte kunnen houden:

  • Hoe lang bestaat het bedrijf al?
  • Werkt het lokaal of wereldwijd?
  • Heeft het in ieder land een eigen kantoor of service afdeling?
  • Wat is de investering die gevraagd wordt om te starten en wat zijn je verplichtingen?
  • Wat moet je doen om geld te verdienen?
  • Kan je een succesvolle marketeer vinden die met dit bedrijf geld verdiend?
  • Eenvoudig uit te leggen

Ga daarin vooral je gevoel achterna en bouw zo snel mogelijk een vertrouwde (business) relatie op met de persoon die je heeft uitgenodigd voor dit bedrijf. Het werkt vooral met mond-tot-mond reclame op basis van vertrouwen. En dat kan je niet kopen.

Tot slot is voor mij duidelijk geworden dat het succes bij heel veel mensen aan de juiste mindset ligt. Snel rijk worden, passief inkomen opbouwen door zelf niks te doen is onmogelijk. Dat zijn sprookjes. Netwerkmarketing en je eigen bedrijf starten heeft met passie te maken. Er voor willen gaan! En nooit opgeven als het even tegen zit. Anders durven denken en opgewassen zijn tegen de weestand die je zeker uit je omgeving gaat krijgen. Veel mensen begrijpen niet wat je aan het doen bent of ze gunnen jou gewoon het succes niet. Menselijke trekjes die we overal tegenkomen en niks met netwerkmarketing te maken heeft. Dat is mindset en daar is heel veel mee te doen. Ik durf echt te stellen dat dit de belangrijkste factor is voor het succes (of niet).

Ik heb al mijn ervaring en kennis nu gereed staan om andere mensen te begeleiden als netwerkmarketing expert met een online programma. Wil je met mij een vrijblijvend gesprek hierover, maak dan een afspraak.

Steven Witkam

Netwerkmarketing Expert

Ga terug naar het overzicht